Jedenasta edycja Festiwalu Patchlab będzie skupiona na roli technologii i sztuki cyfrowej w budowaniu świadomości ekologicznej i możliwych zmianach relacji z naturą. Przyjrzymy się metodologiom i ideom oraz projektom spekulatywnym, i tym nawiązującym do postulatu symbiocenu, czyli nowej ery, w której natura i technologia nie zwalczają się, a ludzie myślą o sobie jako integralnej części środowiska i działają na rzecz jego dobrostanu.

Tytuł _econtinuum nawiązuje do relacji między nowymi technologiami („e-” jak elektronika), a naturą ( „eco-” to ekologia), z naciskiem na przyszłość (continuum, czyli kontynuacja naszej współegzystencji).

Nowe technologie służą dziś bardzo często do panowania nad przyrodą i wykorzystywania jak największej ilości naturalnych zasobów naszej planety. Także cyfrowa współczesność, dane przechowywane w chmurze, nie są obojętne dla środowiska. Każda aktywność cyfrowa wymaga energochłonnej infrastruktury, która generuje ogromny ślad środowiskowy. 

Urządzenia cyfrowe mogą jednak, i powinny działać także na rzecz dobrostanu planety- przywracania równowagi naturalnego środowiska, w którym żyjemy. Myśląc o przyszłości, myślmy o konsekwencjach swoich działań i szukajmy rozwiązań dobrych nie tylko dla nas – ale także dla planety. W trakcie edycji _econtinuum chcemy pokazać, że patrzenie na technologie przez pryzmat sztuki cyfrowej, daje szansę na przedefiniowanie naszej relacji z planetą.

W ciągu czterech dni festiwalu przyjrzymy się roli, jaką mogą odegrać kultura i sztuka w budowaniu świadomości katastrofy klimatycznej i wzmacniania wrażliwości na środowisko. Poznamy idee i wizje artystów pokazujących skalę problemu, ale i budujących fundamenty pozytywnego myślenia o przyszłości.

Podczas dwóch wystaw zobaczymy m.in. instalację e-SEED brazylijskiego artysty i badacza Ivana Henriques, w której energia elektryczna wytworzona z syntetycznej fotosyntezy, wspiera wzrost rośliny oraz instalację wideo Floralia kanadyjskiej artystki Sabriny Ratté, prezentującą futurystyczną wizję wymarłego królestwa roślin, które istnieją tylko jako cyfrowe modele w wirtualnym archiwum. W spekulatywnej pracy Models For Environmental Literacy, Tivona Rice’a posłuchamy, co do powiedzenia na temat środowiska ma sztuczna inteligencja wytrenowana na różnych tekstach, począwszy od sci-fi przez ekofilozofię, po aktualne międzynarodowe raporty na temat zmian klimatycznych. Nagradzana badaczka podwodnych pejzaży akustycznych Robertina Šebjanič w instalacji Aquatocene. W poszukiwaniu podwodnego spokoju zanurzy nas w rzeczywistość głębin morskich, w których naturalne środowisko jest zaburzone hałasem generowanym przez człowieka, utrudniającym mieszkańcom komunikację. Francuscy twórcy Adrien M i Claire B w projekcie Alta Aqua, korzystając z technologii rozszerzonej rzeczywistości w niezwykle poetycki sposób opowiedzą o katastrofie związanej z gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi. Frederik De Wilde w pracy Hyperminer_wyekstraktowana Ziemia wdroży nas w spekulatywne badanie hiperekstrakcji cennych zasobów naturalnych z wykorzystaniem zaawansowanych metod obrazowania hiperwidmowego i sztucznej inteligencji.

W ramach wystawy zatytułowanej Immersive Garden, umieszczonej w poszpitalnym budynku przy Kopernika 15, będzie można doświadczyć interaktywnej instalacji kinetycznej Light Wing II Uwe Rieger & Yinan Liu z Nowej Zelandii. Jej efemeryczna konstrukcja, tworząca holograficzne artefakty, reaguje na dotyk niczym pajęcza sieć. W projekcie Hypha VR chilijskiej artystki Natalii Cabrery spojrzymy na świat z perspektywy grzybów Stephanopus Azureus, których rolą jest oczyszczanie Ziemi z katastrofalnych skutków działalności człowieka. Wrocławski kolektyw IP Group zaprezentuje świetlny eksperyment poznawczy LUMEN, który kwestionując istniejące reguły przestrzenne, zapewnia serię percepcyjnych iluzji. 

Podczas paneli dyskusyjnych poznamy alternatywy dla katastrofy klimatycznej, jakie oferują artyści, projektanci, wizjonerzy i eksperci z różnych stron świata. Irini Papadimitriou, dyrektorka artystyczna brytyjskiej organizacji FutureEverything, działającej na pograniczu sztuki, nauki i aktywizmu od niemal trzydziestu lat,  zaprosi na serię rozmów online. Artyści i artystki, projektanci i projektantki, badaczki i badacze podzielą się w nich kreatywnymi i innowacyjnymi praktykami i metodologiami, które wykraczają poza istniejące struktury władzy oraz ustalone sposoby działania, stymulując myślenie długoterminowe. Wśród zaproszonych gości jest m.in. Jay Springett – teoretyk i strateg środowisk hybrydowych, związany z ruchem Solarpunk oraz Jakob Kudsk Steensen, duński artysta tworzący prace oparte na współpracy z biologami terenowymi.

W paśmie wieczornym zaprosimy na koncerty audiowizualne na żywo, podczas których wystąpi m.in. kanadyjski artysta Martin Messier w widowiskowym performensie Field, inspirowanym polami elektromatycznymi w naturze oraz francuski artysta Franck Vigroux w duecie z Kurtem d’Haeseleer z koncertem audiowizualnym zatytułowanym The Island, opartym o  historie wysp i dolin, które mają zostać zatopione przez budowę tam wodnych.

W Galerii 360° / Hevre+1 odbędą się koncerty audiowizualne na żywo z wizualizacjami na 10 projektów. Wystąpi m.in. hiszpański artysta Iury Lech Polanski z premierowym projektem audiowizualnym Lux Spectris, francuski kolektyw TS/CN oraz Vartan Markarian z Ukrainy i Tidiane Cacique z Niemiec z postapokaliptycznym performansem zatytułowanym Dark Planet. O ambientowe krajobrazy audiowizualne w formacie 360° zadba warszawski producent Botanica, który wystąpi w duecie z ukraińską artystką wizualną Svitlaną Reinish.

W programie filmowym pokażemy specjalnie wybrane – we współpracy z barcelońskim partnerem MIRA Festival – filmy dotyczące post-natury. Nie zabraknie także animacji nagrodzonych podczas Ars Electronica w Linz.

Bądź zmianą, której oczekujesz. Żeby nie być gołosłownym – zaczynamy od siebie. Wdrażamy rozwiązania zmniejszające ślad środowiskowy technologii, których używamy na co dzień. Zminimalizowaliśmy zużycie energii i emisję CO2 festiwalowej strony internetowej i postawiliśmy na monochromatyczny druk. Podczas panelu prowadzonego przez Agnieszkę Obszańską porozmawiamy m.in. o NFT i wpływie kryptowaluty na środowisko, a założycielka Instytutu Ekologii Cyfrowej Joanna Murzyn opowie o prostych do wdrożenia na co dzień rozwiązaniach ograniczających ślad węglowy, a także poprowadzi warsztaty na temat ekologicznych i etycznych narzędzi w sieci. 

Nie zapominamy o trwającej wojnie w Ukrainie. Wspieramy ukraińskich artystów, których prace zaprezentujemy w trakcie festiwalu. 

Zapraszam do uruchamiania wyobraźni i wspólnego działania na rzecz lepszej przyszłości!

 

Dyrektor Artystyczna – Elwira Wojtunik