Martin Messier zajmuje się inscenizacją prac dźwiękowych i bada relacje między dźwiękiem a obiektem. Udziela głosu przedmiotom codziennego użytku, maszynom i obiektom w ruchu. Sednem jego performansów i prac instalacyjnych jest idea rozwinięcia przyjętych wyobrażeń o zwykłych przedmiotach, przez nadanie im nowych funkcji. W swoich pracach choreograficznych stara się odwrócić hierarchię relacji między muzyką a choreografią, tak aby to dźwięk stał się siłą napędową ruchu.
Ukończył studia kompozycji muzycznej na l’Université de Montréal. Jest laureatem wielu nagród m.in. PrixArs Electronica 2010, Prix Opus 2012, nagrody Victor-Martyn-Lynch-Staunton 2013 od Canada Council for the Arts, Światowej Nagrody OMOSIROI w Japonii (2018). Na przestrzeni lat zrealizował wiele projektów, współpracując z innymi artystami, m.in. Nicolasem Bernierem, Caroline Laurin-Beaucage, Anne Thériault i Jacques Poulin-Denis. Ostatnio zrealizował monumentalny projekt plenerowy Innervision, audiowizualny performance Echo Chamber, spektakl choreograficzny Con Sordina oraz spektakl audiowizualny Elusive Matter.
Mieszka i pracuje w Montrealu.