Panel 2 _ (Nie)zrównoważone perspektywy

8.10 | 16:00-17:30 online online English

Jaka jest rola sztuki, designu i technologii w kontekście świadomości ekologicznej, kryzysu klimatycznego i naszego związku z naturą? Czy sztuka, projektowanie i technologia mogą pomóc nam w różny sposób angażować się w ekosystemy i/lub pielęgnować nowe relacje z naturą, planetą i innymi gatunkami? We współpracy z FutureEverything, przedstawiamy serię rozmów online, dzieląc się kreatywnymi i innowacyjnymi praktykami odpowiadającymi na potrzeby środowiska i zmieniającymi nasze relacje z ekosystemami i planetą. W tym programie wiodący artyści, projektanci, naukowcy i badacze dzielą się pracą i metodologiami, które wykraczają poza istniejące struktury władzy i ustalone sposoby myślenia: od wydobycia i eksploatacji po nowe możliwości, pokrewieństwa i wizje na przyszłość.

 

(Nie)zrównoważone perspektywy
Kuratorka i prowadząca: Irini Mirena Papadimitriou, dyrektor kreatywna FutureEverything.

Jak wygląda zrównoważony świat? Czy zrównoważony rozwój jest w ogóle możliwy, jeśli nasze kapitalistyczne społeczeństwo opiera się na szybkiej i niekończącej się produkcji, łańcuchach dostaw i ekstraktywizmie? Czy możemy tworzyć rzeczy inaczej lub produkować ich mniej? W tej rozmowie zbadamy możliwości – i niemożliwości – przeformułowania relacji z Ziemią i przeniesienia uwagi na połączone ekosystemy i gospodarki. Porozmawiamy również o roli sztuki, projektowania i technologii oraz o tym, jak mogą one kształtować nasze postrzeganie środowiska i zrozumienie tego, dokąd zmierzamy.


37KB

Jay Springett _UK

Jay Springett jest pisarzem, teoretykiem i strategiem środowisk hybrydowych. Jego zainteresowania dotyczą kultury, ludzi, technologii i infrastruktury. Jest uważany za elokwentny głos w rodzącym się spekulatywnym gatunku Solarpunk. Ruch, który stara się odpowiedzieć i ucieleśnić pytanie „jak wygląda zrównoważona cywilizacja i jak możemy się do niej dostać?”. Opisał Solarpunk jako silnik memetyczny – narzędzie do napędzania „obalania” naszej zbiorowej wyobraźni. Jego opowiadanie Solarpunk 2020 „In The Storm, A Fire” było długo wymieniane w konkursie BSFA Award dla Short Fiction i Chanticleer International Book Awards Short Story Award Półfinalista. Jay jest obecnie instruktorem w The New Center i gościnnie wykłada na temat budowania świata i przyszłości na różnych uniwersytetach na całym świecie. Jego praca zaprowadziła go na takie imprezy jak: Unsound Festival (PL), Sonar+D (ES), Fiber Festival (NL), Theorising the Web (US) i Transmediale (DE). W 2019 roku Jay Springett został wybrany jako jedna z 64 twarzy Europy WeAreEurope. Jest członkiem Royal Society of Arts. Współtworzył zdecentralizowaną giełdę kreatywną Guild.is i jest członkiem Global Regeneration CoLab. Jay prowadzi cotygodniowy podcast o długości 301 sekund, który można znaleźć na stronie Permanentlymoved.online i opisuje siebie jako artystę bez sztuki.


29KB

Nick Laessing _DK

Praktyka Nicka Laessinga bada płaszczyzny styku sztuki, technologii i ekologicznego zagrożenia. Jego interdyscyplinarne badania dotyczą ekologicznych kwestii produkcji energii poprzez praktykę, która angażuje się w spekulacyjne technologie partycypacyjne i energię odnawialną. Doktoryzował się w 2021 roku w The Slade School of Fine Art we współpracy z The Electrochemical Innovation Laboratory, UCL, badając ewoluujące metodologie praktyki artystycznej w dyskursach antropocenu. Doktorat skoncentrował się na badaniach i budowie taniego elektrolizera wodoru zasilanego energią słoneczną i przetestowaniu scenariuszy użytkowania, w tym uruchamiania silnika samochodowego na wodorze domowej roboty i gotowania z użyciem wodoru gazowego. Ostatnio miał indywidualną wystawę Berl-Berl w ARoS Museum of Art w Aarhus, pokazywaną także w Berlinie w Halle am Berghain. Dodatkowo jego praca Liminal Lands była wystawiana w Luma Arles na wystawie Prelude. Był finalistą nagrody Future Generation Art Prize na Biennale w Wenecji w 2019 roku. Otrzymał zlecenie Serpentine Augmented Architecture w 2019 roku na stworzenie swojej pracy The Deep Listener with Google Arts and Culture. Otrzymał nagrodę za najlepszą grafikę VR za
RE-ANIMATED (2019) na Cinequest Festival for Technology and Cinema, Prix du Jury (2019) w Les RencontresArles, Webby Award – People’s Choice VR (2018) oraz Igrzyska for Change Award -Most Innovative (2018).


34KB

Giulia Bellinetti _NL

Giulia Bellinetti jest badaczką i programistką kultury, interesuje się przekaźnikami władzy/wiedzy oraz ekologią polityczną instytucji sztuki współczesnej. Jest koordynatorem Działu Badań Przyrody i programu Future Materials w Jan van Eyck Academie w Holandii. Jej praktyka instytucjonalna poparta jest teoretycznym badaniem epistemicznej funkcji instytucji sztuki w dobie kryzysu ekologicznego, realizowanym w formie doktoratu w ASCA – Amsterdam School of Cultural Analysis (UvA). Wcześniej Giulia była koordynatorem Działu Produkcji w M HKA, Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii w Belgii.

 

 

 


30KB

Irini Mirena Papadimitriou

Kuratorka kultury cyfrowej, a obecnie dyrektorka kreatywna brytyjskiej organizacji kulturalnej FutureEverything działającej na pograniczu sztuki, nauki i aktywizmu od niemal trzydziestu lat. Wcześniej była kierownikiem ds. programów cyfrowych w V&A i dyrektorem ds. rozwoju sztuk nowych mediów w firmie Watermans. Jej wystawa „Sztuczna inteligencja” była wystawiana na V&A w 2018 roku, a w 2021 roku była kuratorką You and AI dla Onassis Foundation w Atenach, a następnie Plásmata: Bodies, Dreams, and Data w 2022 roku. Irini jest współzałożycielką Maker Assembly, krytycznego stowarzyszenia poświęconego kulturze twórców, była także współkuratorką programu Arts & Culture podczas festiwalu Mozilla, w tym wystawy Trustworthy AI w 2019 roku. Była laureatką kuratorskich programów badawczych, w tym MOBIUS (Instytut Fiński), Art Fund i Mondriaan Fonds, zasiadała w jury Prix Ars Electronica, D&AD Awards, Lumen Prize, EU STARTS i ACM Siggraph.

FutureEverything to wielokrotnie nagradzane laboratorium innowacji i organizacja kulturalna, która pomogła ukształtować kulturę cyfrową w Europie. Założona w Manchesterze w 1995r ., działa na pograniczu sztuki, nauki i aktywizmu. Przez wyselekcjonowany program wydarzeń, projekty artystyczne – których są kuratorami, krytyczne rozmowy, innowacyjne i kooperacyjne projekty, FutureEverything przesuwa granice kreatywności i stymuluje nowe sposoby myślenia wśród odbiorców kultury oraz w różnorodnych sektorach i dyscyplinach. Przyjmując podejście oparte na badaniach w działaniu, kierowane przez artystów i skoncentrowane na człowieku, FutureEverything z pasją łączy ludzi, by razem szukać nowych pomysłów na przyszłość i dzielić się nimi.